vrijdag 12 juli 2013

"Striptekenaars Gezocht Voor Nieuw Stripblad"

Ik wil het liever niet doen, maar ik ontkom er niet aan,

Dit keer ook in het Nederlands.. Waarom?
omdat niet alleen Amerikanen de profiteur willen uithangen, 

ons kikkerlandje is er net zo goed schuldig aan!
Als fan van MR. Stephen Silver volgt Moon-Toons zijn stappen,
niet alleen dat we zijn werk subliem vinden, maar zijn boodschappen zijn correct.

 Na zijn kruistocht voor de moedeloze artiesten, voel ik mij net zo goed aangesproken. Als bedrijven, instanties en mensen die een artiest nodig hebben voor een project waar mee ze bezig zijn... Maar ze willen er absoluut NIET VOOR BETALEN!

Na een profiel aan gemaakt te hebben op een NL stripforum en zodoende wat rond gekeken te hebben, stuite ik op een post van iemand (ik zal zijn naam achterwegen laten, ga hem niet promoten natuurlijk)
met de volgende tekst er in:


Beste artiesten,
De beste wensen voor 2013!

Een nieuw jaar met goede voornemens.
Mijn voornemen is om een nieuw digitaal stripblad op te zetten in full-color. De eerste aanzet is bij deze gedaan. Uiteraard zoek ik nog (hobby) striptekenaars die op non-profit (onbetaald) basis hieraan mee willen werken. Lijkt het je wel leuk om sowieso aan het blad mee te werken en je werk te laten publiceren en te verspreiden kijk dan op mijn site (onder constructie).

" LINK"
Dit geheel wordt vanuit niet-commercieel oogpunt gedaan, en er zijn dus geen vergoedingen.

Groet en wellicht tot ziens.

"LINK"


Zoals je dan mogelijk kan begrijpen Worden we van dit soort lui best moedeloos, als je dit soort oproepen tegen komt, van een iemand, die mensen dan vraagt hun tijd en geld ergens in te steken, maar er niets voor terug krijgt.. Ze vragen ook wel om 'hobbyisten' juist dat ze hun 'no pay' beleidt extra kunnen door voeren.


Dit soort praktijken zorgen er voor dat mensen blijven denken dat het illustratieve VAK totaal niet serieus word genomen.. En zodoende ook wij als professionals het zwaarder te verduren krijgen bij nieuwe klanten.
Ik vind het mooi dat stephen amerika voor zijn rekening neemt wat betreft het volk wakker maken, zodat ze hun werk NIET GRATIS WEG GEVEN in ruil voor mooie verhalen van grote bergen met geld, door de publiciteit die ze er voor terug krijgen, ik begreep het heel goed wat hij probeerde te doen, en snapte het. maar nu ik dit hier letterlijk ook op een NL stripforum tegen kom,

voelde ik me toch heel erg geneigt om die zelfde verantwoording te dragen zoals MR Silver, maar dan voor Nederlandse artiesten.


Dus alsjeblieft, jongelui met grote dromen als striptekenaar,
geloof de mensen niet die je mooie beloftes doen van publiciteit inruil van jou werk, het enige wat ze doen is jou ideeen jatten, jou lijnwerk gebruiken, en NIEMAND die je naam er voor in de plaats zal onthouden!

als je hoogwaardig werk levert,
en je hart en ziel in je werk stopt, dan mag je daar wat voor vragen..

Als die mensen zonodig GRATIS werk willen, 
waarom maken ze het zelf niet, als dat alles zo gemakkelijk is?

Oh wacht, zo makkelijk is het toch niet?!
je stijl, je ideeen, je figuren zijn wel degelijk iets waard, en dat weten die profiteurs, laat ze dus niet van jou profiteren!




Bedankt voor het lezen,

en bedankt dat ik mijn ei even kwijt kon hier


groet

Roland



Geen opmerkingen: